دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت و کنترل کیفیت(فصل 2 )

فایل مورد نظر در مورد دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت و کنترل کیفیت(فصل 2 ) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت و کنترل کیفیت(فصل 2 )

دانلود-مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-مدیریت-کیفیت-و-کنترل-کیفیت(فصل-2-)دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت و کنترل کیفیت(فصل 2) در 59 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

تاریخچه و سیر تحول نظریه های بهبود کیفیت
      در دهه 1910 بازرسی کیفیت و در سال 1924 کنترل کیفیت متداول شد که این دو رویکرد تحت عنوان رویکرد مبتنی بر بازرسی شناخته می شوند.
      در دهه 1950 تضمین کیفیت و در دهه 1980 و همچنین دهه های پس از آن، ارتقای مستمر کیفیت متداول شد که این دو نیز تحت عنوان رویکرد مبتنی بر پیشگیری شناخته می شوند.
ویژگیهای نظامهای مبتنی بر بازرسی عبارتند از:
-    تلاشها بعد از تولید محصول یا ارائه خدمت انجام می گیرند.
-    در بهترین شرایط ممکن کیفیت را نشان نمی دهند بلکه فقدان آن را نشان می دهند.
-    چنین تلقی می شود که منشأ مشکلات کارکنان هستند نه نظام تولید یا ارائه خدمات.
-    برای یافتن نقص، نقشی پلیسی حاکم می شود و کارکنان حالت دفاعی به خود می گیرند.
-    تلاشی برای یادگیری از مشکلات و پیشگیری از وقوع آنها به عمل نمی آید.
-    روح همکاری، اعتماد، مسئولیت پذیری و خلاقیت از بین می رود و سؤظن، ملامت و تمایل به کتمان مشکلات حاکم می شود.
در حالیکه ویژگیهای نظامهای مبتنی بر پیشگیری عبارتند از:
-    به جای پرداختن به مشکلات، فرایندها و سیستمها را بطور مستمر ارتقا می دهند.
-    فعالیتها حول محور پاسخگویی به نیازهای مشتریان برنامه ریزی می شود.
-    همه پرسنل در فرآیند ارتقا، شرکت می کنند.
-    کارکنان با درگیری در ارتقای فرایندها، بطور دائم یاد می گیرند.
-    تیمهای ارتقاء، هماهنگی و همکاری بین واحدهای مختلف سازمان را تقویت می کنند. (نعمتی، 1384).
      در نظریه های جدید مدیریت کیفیت اعتقاد بر این است که کیفیت به جای آنکه کنترل شود، باید تولید گردد و به همین دلیل امروزه نگرش فلسفی« مدیریت کیفیت » جای « کنترل کیفیت » را گرفته است. در این نگرش به موارد زیر اهمیت داده می شود:
-    جلوگیری از ایجاد ضایعات به جای کشف ضایعات
-    تولید با کیفیت به جای بازرسی کیفیت
-    ارزیابی فرآیند به جای ارزیابی محصول
-    هزینه های عدم تولید به جای هزینه های ضایعات
-   کنترل در حین تولید به جای کنترل صد در صد در انتهای خط (جلوداری ممقانی، 1376، 182)

مکانیزم مدیریت کیفیت
      جهان در حال تغییر است و همین تغییر موجب عطف توجه از کمیت به سوی کیفیت شده است. همین تجدید نظر بر مقوله کیفیت روندی را به وجود آورده که پایه اولیه مدیریت کیفیت ( QM) نامیده می شود. این پایه توسط ادوارد دمینگ  پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن پی ریزی شد. ادوارد دمینگ دانشمندی آمریکایی بود ولی اصول مدیریت کیفیت را ابتدا در ژاپن پی ریزی نمود. اولین قدمها برای اجرای مدیریت کیفیت، بر اساس فنون آماری کنترل کیفیت قرار داشت که با بازبینی فرآیندها و بهره گیری از داده های کنترل شده برای یک فعالیت به دست آمد. ژاپنی ها به سرعت این فنون را فرا گرفتند و توانایی آن را داشتند که از این فنون در فرایندهای بهبود مستمر برای افزایش کیفیت و کارایی بهره گیرند و به این ترتیب به یکی از قدرتهای اقتصادی دنیا بدل شدند.
      دمینگ بر این باور بود که بهبود مستمر کیفیت سبب کاهش هزینه ها می شود که منجر به بهبود کارایی یا تسخیر بازار و ماندگار شدن در کسب و کار می شود. همین تفکر دمینگ موجب گرایش دیگر کشورها نیز به امر بهبود کیفیت شد. دمینگ فلسفه خود را به رهبران مؤسسات مختلف ژاپنی تعلیم داد و بزرگترین جایزه کیفیت ژاپن را به نام خود نام گذاری کرد (جمشیدی، ۱۳۷۹ ).

اصول مدیریت کیفیت
      برای مدیریت کیفیت اصولی هشتگانه مشخص شده است که می تواند توسط مدیریت رده بالا به منظور راهبری سازمان به سوی عملکرد بهتر مورد استفاده قرار بگیرد که این اصول به طور خلاصه به شرح ذیل می باشند.
- مشتری محوری: سازمانها به مشتریان خود وابسته اند و بایستی نیازهای حال و آینده مشتریان را درک نمایند، خواسته های آنان را برآورده سازند و در جهت فرا رفتن از انتظارات مشتریان تلاش کنند.
- رهبری: رهبران، وحدت مقصد ( هدف ) و جهت گیری سازمان را ایجاد می کنند. رهبران بایستی محیط درون سازمان را به نحوی آماده کرده و برقرار نگه دارند تا افراد بتوانند در دستیابی به اهداف سازمان بطور کامل مشارکت نمایند.
- مشارکت کارکنان: افراد در هر سطح و پست سازمانی که باشند جوهره سازمان هستند و مشارکت کامل آنان موجب می شود تا تمامی توانائیهای آنان در جهت منافع سازمان مورد استفاده قرار بگیرد.
-  فرآیندگرایی: نتیجه مطلوب زمانی به صورت کاراتر حاصل می شود که فعالیتها و منابع مرتبط به آنها به صورت یک فرآیند، مدیریت شوند.
- رویکرد سیستمی در مدیریت: شناسایی و مدیریت فرآیندهای مرتبط به هم به عنوان یک سیستم به اثربخشی و کارایی سازمان در دستیابی به اهداف آن سازمان کمک می کند.
نگرش فرآیندگرا و سیستمی، این امکان را به وجود می آورد که با شناخت ورودیها و خروجیهای هر فرایند، جایگاه هر فرآیند در شبکه فرآیندها و اثر متقابل هر عنصر یا عوامل بر سایر عوامل و استفاده از بازخورد در قالب ممیزیهای داخلی ( خود ارزیابیها و اندازه گیریها )، امکان ارتقای کارائی و اثربخشی سازمان فراهم گردد.
- بهبود مداوم: در عملکرد کلی سازمان، بهبود مداوم باید یک هدف دائمی برای سازمان باشد و همیشه بهبود مستمر را در نظر داشته باشد. سازمان باید به طور مداوم اثربخشی نظام مدیریت کیفیت را با در نظر گرفتن خط مشی و اهداف کیفیت، نتایج ممیزیها و تجزیه و تحلیل داده ها، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و بازنگری مدیریت، به طور مستمر بهبود بخشد.
- رویکرد واقع بینانه در تصمیم گیری: در این رویکرد، تصمیمات مؤثر باید مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات باشد.
- رابطه سود بخش متقابل با تأمین کننده ها: هر سازمان و تأمین کنندگان آن به یکدیگر وابسته هستند و روابط سود بخش متقابل بین آنها موجب افزایش توانایی هر دو در ایجاد ارزش می گردد.
این هشت اصل مدیریت کیفیت مبنائی برای استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت می باشند و برای اجرای مدیریت کیفیت لازم است که به این اصول توجه شود (نعمتی، 1384).

پیشینه پژوهش:
پژوهشی از نوع مطالعات توصیفی در بیمارستان لولاگر تهران در سال 84 با تشکیل گروههای بهبود کیفیت صورت گرفته است که نتایج این پژوهش نشان می دهد عملکرد گروههای بهبود کیفیت باعث کاهش میانگین رضایت شغلی کارکنان از 92/3 در شروع مطالعه به 92/2 در پایان مطالعه شده است. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که عملکرد گروههای بهبود کیفیت باعث کاهش میانگین رضایت بیماران از 1/3 در شروع مطالعه به 7/2 در پایان مطالعه شده است. در زمینه تأثیر عملکرد گروههای بهبود کیفیت بر شاخصهای کارایی بیمارستان نتایج پژوهش نشان می دهد که در پایان مطالعه درصد اشغال تخت، میزان گردش تخت افزایش و فاصله چرخش تخت و متوسط اقامت بیمار در بیمارستان کاهش یافته است ( دلگشایی، وطن خواه، ابراهیمی، 1387).
      در تحقیقی که در صنایع غذایی استان آذربایجان غربی انجام شده است متخصص نبودن مدیران واحدهای تولیدی، عدم حضور افراد متخصص در واحدهای تولیدی، یکی بودن مالکیت و مدیریت، کمبود امکانات و عدم وجود رقابت در عرصه تولید به عنوان عوامل مؤثر در استقرار مدیریت کیفیت مورد آزمون قرار گرفته است (جمشیدی، ۱۳۷۹ ).

فهرست مطالب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت و کنترل کیفیت(فصل 2 حسابداری) به شرح زیر می باشد:
2-1 تاریخچه و سیر تحول نظریه های بهبود کیفیت                 
2-2 ضرورت کنترل کیفیت                         
2-2-1 نتایج تحقیقات در زمینه استقرار کنترل کیفیت                 
2-3 مکانیزم روش QFD                          
2-3-1 مراحل   QFD                         
2-3-2 نتایج تحقیقات در زمینه   QFD                    
2-4 مدل کانو                         
2-5 مکانیزم ISO                           
2-5-1 تاریخچه ISO9000                        
2-5-2 تعریف استاندارد ISO9000                     
2-5-3 نتایج تحقیقات در زمینه ISO9000                    
2-6 مکانیزم مدیریت کیفیت                     
2-6-1 اصول مدیریت کیفیت                      
2-6-2 نتایج تحقیقات مدیریت کیفیت                       
2-7 مکانیزم مدیریت کیفیت جامع                      
2-7-1  اصول مدیریت کیفیت جامع                     
2-7-2 نتایج تحقیقات مدیریت کیفیت جامع                  
2-8 مدل جایزه کیفیت دمینگ                       
2-9 مدل جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج                  
2-10 مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت                 
2-11 فن کیفیت خدمات                          
2-12 روش جوران                         
2-13 مدل هزینه یابی فرآیندی                  
2-14 مدل کوه یخ                           
2-15 روش BSC …                        
2-16 روش تاگوچی                       
2-17 روش ایشی کاوا                          
2-18 مدل مدیریت کیفیت جامع پیشرفته                     
منابع


دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: پیشینه و مبانی نظری برنامه های بهبود مدیریت کیفیت مبانی نظری مدیریت کیفیت مبانی نظری برنامه های مدیریت کیفیت جامع پیشینه نظری مدیریت کیفیت مبانی نظری کنترل کیفیت دانلود مبانی نظری کنترل کیفیت

مطالب مرتبط

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت و کنترل کیفیت(فصل 2 )


تحقیق بررسی رابطه متغیرهای کنترل راهبردی و اثربخشی شرکتهای فعال در بازار سهام تهران

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد شایستگی های مدیران و رفتار شهروندی سازمانی (فصل2)

دانلود پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (AISS)

بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی

دانلود طرح توجیهی احداث كارخانه تولید لامپ کم مصرف

دانلود پرسشنامه مثلث شناختي (CTI)

ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش مقابله با استرس و اضطراب (فصل 2)

فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق تعریف و نظریه های طلاق (فصل دوم پایان نامه)

تحقیق چگونگی برآود علاقه به مطالعه و تحقیق

طرح توجیهی راهنمايي و توصيه هاي کاربردي جهت آغاز فعاليت پرورش شترمرغ – دامپروری