مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاثیر و اهمیت رنگ (فصل 2)

فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاثیر و اهمیت رنگ (فصل 2) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاثیر و اهمیت رنگ (فصل 2)

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-تاثیر-و-اهمیت-رنگ-(فصل-2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاثیر و اهمیت رنگ (فصل دوم) در 27 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

تاثیر رنگ بر کودکان
کودکی که به تازگی به دنیا آمده است، توانایی خود را برای دیدن از طریق تفاوت گذاردن میان روشنایی و تاریکی آغاز می‌نماید. در مرحله بعد حرکت را تشخیص می‌دهد و پس از آن شکل و فرم را، شناختن رنگ آخرین مرحله رشد اوست. بینایی رنگ با هر دو بخش پیشرفته و بدوی مغز به یک‌اندازه ارتباط دارد. تشخیص دادن رنگ، هویت آن، نامگذاری آن و هر نوع بازتاب زیبایی شناسی نسبت به آن همگی از وظایف پوسته مغزی بوده و لذا همه این اعمال ثمره رشد و آگاهی هستند و یک پاسخ غریزی و واکنشی نیستند (لوشر، ترجمه ابی زاده،1392).
انسان مانند بقیه موجودات در طبیعت برای بیان عقاید و افکار و احساسات خود از رنگ‏ها استفاده می‏کند. واکنش انسان نسبت به رنگ‌ها بستگی به اتفاقات و الگوهای اطراف دارد. البته این واکنش‌ها به شخصیت فردی هر کس نیز وابسته است (عبدی زاده،1389).
ارتباط درک ما از زیبایی با رنگ، بسیار ساده و فوری است و اگر هم هیچ شناخت تئوریک نسبت به رنگ نداشته باشیم به طور غریزی در موقعیتی قرار داریم که رنگ به راحتی در ما نفوذ می‌کند و عمق و گرمای آن با بعضی از احساسات و تاملات ما آمیخته می‏گردد. ما اگر خیلی زود یعنی هنگامی که کودک نیاز به شناخت علمی و تکنیکی ندارد او را مجبور به شناخت آن کنیم ممکن است باعث از بین رفتن تمایلات خودبه خودی او برای به کارگیری رنگ بشویم. از نظر آموزشی بهتر است به کودک دقت لازم برای پدید آوردن ارتباط فردی او با رنگ‌ها بدهیم تا نیروی ابتکار او عقیم نگردد.
به طور کلی برای بچه‌های زیر 13سال به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز انتهای طیف رنگی پیشنهاد می‏شود. رنگ‌های سرد کمک به بزرگی یک سالن و فضای عمومی می‏نماید. رنگ‌های روشن و زنده در راهروها و نردبان‌های مارپیچ باعث تحریک دانش آموزان جهت مراعات در حرکت می‏شود و سالن‌های ورزشی بهتر است تن‌های سرد یا خنثی داشته باشند جهت کاهش آشفتگی (محمودی، 1384،ص).
ولی طریق احساس و ادراک کودک در همه سنین یکسان نیست و با گذشت زمان تغییر می‏کند، جهت رویایی تدریجا کم می‏شود و جایش را به جهت عقلانی می‏دهد.
لمس رنگ‌ها می‏تواند برای کودکان شادی بخش باشد، رنگ فاکتور مهی در فضای کودک است. چراکه تصور و فهم کودک پیشرفت بهتری را در یک محیط هیجان انگیز دارد. رنگ‌های خنثی می‌توانند خسته کننده باشند ولی باید دقتی کرد که نباید از رنگ‌های روشن خیلی دور شد. رنگ تند باعث می‏شود فضا دارای بار اضافی شود که این قضیه می‏تواند باعث استرس و بی خوابی و کابوس در کودکان شود. رنگ سفید و رنگ چوب فضای آرامی را برای کودک مهیا می‏کند زیرا حس فضا و روشنایی را بالا می‏برد (سولداد، 1998،ص25).

اهمیت رنگ
به طور کلی می‏توان گفت عامل رنگ در فضاهای کودکان از چند نظر اهمیت دارد:
1.کودکان از نظر روانی به طور شهودی به صورت‌های گوناگون در مقابل رنگ عکس العمل نشان می‏دهند.
2.رنگ در تعریف فضا به خصوص فضای مربوط به کودکان از نظر فرم و تکنیک نقش بسزایی دارد.
3.رنگ مقدار روشنایی داخلی فضا را کنترل می‏کند و ناراحتی‌های ناشی از تیرگی را کاهش می‏دهد(کاشانی، 1384،ص 32).
کودک اصولا از ماه‌های اول زندگی اش رنگ‌ها را می‏شناسد و این قوه ممیز را می‏توان در مجموع عکس العمل‌های جسمی و عاطفی او احساس کرد. به همین دلیل است که اساس رنگ‌ها و نیز طرز استفاده از آن توسط کودک هرگز با نظر بزرگسالان که دارای تقسیم بندی عینی در مورد رنگ‌ها هستند مطابقت نمی‏کند. کودکان به دلیل محدود بودن تکاملشان کمتر از بزرگسالان قوه تمیز دادن دارن و برخلاف آن‌ها موفق به تشخیص دقیق رنگ‌ها نیستند. اغلب اتفاق میافتد که کودکان 6 ساله رنگ آبی و بنفش و قرمز را با هم اشتباه می‏کنند و به همین دلیل ادراک کلی در مورد رنگ است که کودکان کمتر از رنگ‌های غیر متعارف استفاده می‏کنند و اغلب رنگ‌های کاملا واضح و شفاف را به کار می‏گیرند و با وجود این تقریبا همیشه هم نتیجه زیبایی عایدشان می‏شود.
بین نقش رنگ و زندگی عاطفی کودک با در نظر گرفتن دوران تکاملی او یک حالت متوازی وجود دارد. در دوران کودکی در فاصله سنین سه تا شش سالگی که کودک بیشتر تحت تاثیر فشارهای درونی است، علاقه وافری به رنگ دارد و آن را مقدم بر شکل ظاهری می‏داند و به تدریج هر قدر که از وابستگی او به رنگ کم می‏شود علاقه او به تقدم شکل بر رنگ فزونی می‏یابد. در کودکستان بیشتر کودکان ترجیح می‏دهند از رنگ‌های گرم و تند استفاده کنند و فقط کودکانی که در خانه تحت نظارت شدید قرار دارند، رنگ‌های سرد را انتخاب می‏کنند که در این موارد علت اصلی به مشکلات عاطفی و روانی کودک مربوط می‏شود. همه مردم تمایز بین رنگ‌های گرم(قرمز، زرد، نارنجی) و رنگ‌های سرد( سبز، آبی، بنفش) را می‏شناسند. از نظر روانی این دو گروه رنگ عمیقا با هم توفیر دارند. رنگ‌های گرم تحریک کننده، سبب فعالیت و جنب و جوش، الهام دهنده روشنی و شادی زندگی و مولد حرکت هستند. در حالی‏که رنگ‌های سرد برعکس موجب حالت‌های انفعالی، سکون، بی حرکتی و تلفیق کننده غم و‌اندوه هستند. بنابر نظر کاند نیسکی رنگ یک ارزش ذاتی دارد و دارای خصوصیات حرکت و صدا است(کاشانی، 1384،ص 34).


پیشینه پژوهشی تحقیقات
 ایزاک(1980) در تحقیق روی کودکان 7 و 8 ساله بیان داشت که کودکان توپ با رنگ مورد علاقه خود را بهتر می‏گیرند. نظریه شناسایی سیگنال بیان می‏کند شرایط محیطی می‏توانند موجب افزایش یا کاهش در تشخیص یک عامل شوند و با توجه به این نظریه، رنگ نیز می‏تواند در کاهش خطا در شناسایی سیگنال نقش داشته باشد(به نقل از خواجوی راوری،1392،ص 27).
باید توجه داشت رنگ و نور رابطه تنگاتنگ و نزدیک دارند. بنابراین نور و رنگ ترکیبی جدانشدنی و پیوسته است. سیم و ویلفورت با مطالعه روی دانش آموزان سنین 7 تا 10 سال دریافتند که نور و رنگ‌های موجود در کلاس درس روی رفتار دانش آموزان تاثیر داشته و باعث تغییرات فیزیولوژیکی شدید روی آنها می‏شود. استفاده از رنگ‌های روشن و نور مناسب در محیط‌های آموزش در افزایش فعالیت‌های خاص ذهنی و هوش تاثیر داشته و باعث افزایش فعالیت‌های مغزی می‏گردد. رنگ آمیزی کلاس‌های درسی به رنگ روشن، کلاس‌ها را ظاهرا بزرگتر نمایان می‏سازد. رنگ‌های تند مانند رنگ قرمز و آبی تیره حالت بی قراری و فشار چشم را ایجاد می‏کند و برای کلاس درس مناسب نیست. رنگ‌های سرد کمک می‏کند کلاس بزرگتر به نظر برسد و رنگ‌های روشن و زنده در راهروها و نردبان‌های مارپیچ باعث تحریک دانش آموزان جهت مراعات و احتیاط در حرکت می‏شوند.(سینگری و نمایان،1382)

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو) تاثیر رنگ بر کودکان دانلود مباني نظري انتخاب رنگ نقش و تاثیرات روانی رنگ ها فصل دوم پايان نامه ارشد ویژگی و تاثیرات رنگ‌ها از دیدگاه روانشناسی تاثیر رنگ بر اخلاق کودک پيشينه نظري تاثیر رنگ بر کودکان پيشينه پژ

مطالب مرتبط

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاثیر و اهمیت رنگ (فصل 2)


طرح توجیهی تولید الکل صنعتی

پایان نامه نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه

تحقیق علل و عوامل فرار دختران از خانه

دانلود مطالعات و رساله معماری طراحی دهکده ساحلی

دانلود مقاله بررسی پتانسیل حذف ماده گوگردی بلانکیت (Na2S2O4) و بهبود خصوصیات شربت قند در کارخانجات ق

دانلود مبانی نظری و پیشینه نظری سبک های تفکر (فصل دوم پایان نامه)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش موسیقی درمانی(فصل دوم پایان نامه)

طرح توجیهی و کارآفرینی تولید سردخانه 5000 تنی بالای صفر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق جهانی شدن یا جهانی سازی (فصل دوم)

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش نظریه ها و دیدگاه های اثربخشی سازمانی (فصل2)