مبانی نظری پایان نامه هوش هیجانی (فصل 2)

فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری پایان نامه هوش هیجانی (فصل 2) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری پایان نامه هوش هیجانی (فصل 2)

مبانی-نظری-پایان-نامه-هوش-هیجانی-(فصل-2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی(فصل دوم) در 47 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

تعاريف هوش هيجاني
تعاريف زيادي از هوش هيجاني از طرف انديشمندان روان شناس مطرح شده است دانيل گلمن در سال 1998 در كتاب خود تحت عنوان كاركرد هوش هيجاني آن را اينگونه تعريف مي كند: (هوش هيجاني توانايي درك و فهم هيجان ها و عواطف است به منظور تعميم آن به عنوان حامي انديشه ، شناخت هيجان ها و دانش هيجاني تا بتوانيم آنها را نظم داده تا موجبات رشد عقلي، عاطفي و هيجاني فراهم گردد (رضوانی، 1386).
هوش هيجاني يعني توانايي هايي مانند اين كه فرد بتواند انگيزه هاي خود را حفظ نمايد و در مقابل ناملايمات پايداري كند، تكامنش هاي خود را كنترل كند و كاميابي را به تعويق بيندازد. همچنين به اين معني است كه فرد حالات رواني خود را تنظيم كند و نگذارد پريشاني خاطر قدرت تفكر او را خدشه دار سازد، با ديگران همدلي كرده و اميدوار باشد (گلمن، 1380).
هوش هيجاني به منزله توانايي تشخيص، پردازش و مديريت هيجانهاي خود و ديگران تعريف شده است (ماير و همکاران، 2001).
هوش هيجاني مفهومي چند عاملي از تواناييهاي شخصي و اجتماعي است كه به ما در برابر مطالبات روزمره كمك مي كند (سياروچي و همكاران، 2001، به نقل از نوري، 1383). تواناييهاي هيجاني شخص و اجتماعي كليدي كه ساختار عاملي هوش هيجاني را تشكيل مي دهند به شرح زير بيان مي‌دارند:
* خود توجهي: توانايي ادراك و ارزيابي دقيق خود
* جرات مندي: توانايي بيان سازنده‌ي هيجانات
* تحمل استرس: توانايي مديريت موثر هيجانات
* كنترل تكانه: توانايي كنترل هيجانات
* واقعيت آزمايي: توانايي رواسازي عيني احساسات و افكار
* انعطاف پذيري: توانايي سازش يافتگي با افكار و احساسات در موقعيت هاي جديد
* حل مسأله: توانايي حل مشكلات شخصي و بين شخصي
* همدلي: توانايي آگاهي و فهم هيجانات ديگران
* روابط بين فردي: توانايي برقرار كردن روابط بهينه با ديگران
به اعتقاد آنها، علاوه بر اين مولفه‌ي كليه‌ي هوش هيجاني، مدل بار – ان پنج عامل ديگر را به عنوان تسهيل كنندگان رفتار هوشمندانه اجتماعي و هيجاني در بر مي گيرد كه عبارت اند از:
* خوش بيني: توانايي مثبت انديشي و نگاه به نيمه‌ي روشن زندگي
* خودشكوفايي: تواناييي و مديريت رسيدن به اهداف و تواناييهاي بالقوه
* شادكامي: توانايي احساس سرخوشي با خود، ديگران و به طور كلي زندگي
* استقلال: توانايي رهاشدگي از وابستگي هيجاني به ديگران و اتكا به خود
* مسئوليت پذيري اجتماعي: توانايي شناسايي خود به منزله‌ي قسمتي از گروه اجتماعي خود و مسئوليت در قبال آن (ساعتچی، 1376).

هوش هيجاني شامل چهار مولفه  و بيست قابليت است كه عبارتند از :
1- خود آگاهي :  از طريق شناخت عميق عواطف ،‌هيجان ها و حالات رواني ديگران ، نقاط قوت و ضعف و توانايي ارزيابي صحيح از خود به دست مي آيد و به عبارتي در خود آگاهي شما هيجانات و احساسات خود را بخوانيد و از آنها آگاه باشيد . خود آگاهي به افراد اجازه مي دهد تا نقاط قوت و محدوديت هاي خود را بشناسند.
2- خود مديريتي : توانايي كنترل و اداره كردن عواطف و هيجان ها ، توانايي حفظ آرامش در شرايط بحراني و استرس زا ، توانايي خود انگيزشي و ابراز منويات دروني است. به عبارتي خود مديريتي توانايي كنترل عواطف و هيجانات و رفتارهاي صادقانه و درست است. افراد با مهارت خود مديريتي اجازه نمي دهند بدخلقي ها در طول روز از آنها سر بزند و مي دانند منشاء بد خلقي ها كجاست و ممكن است چقدر طول بكشد.
3- آگاهي اجتماعي: افراد داراي اين مهارت دقيقاً ‌مي دانند كه گفتار و كردارشان بر ديگران تاثير مي گذارد و مي دانند اگر تاثير رفتارشان منفي باشد آن را تغيير دهند. يك نمونه از مهارت آگاهي اجتماعي همدلي است. همدلي يعني توانايي ورود به احساسات ديگران يا توانايي درك احساسات كاركنان در فرآيند تصميم گيري هوشمند فردي يا گروهي است.
4- مديريت روابط: شامل برقراري ارتباطات، تاثيرگذاري، تشريك مساعي و كار گروهي است. از اين مهارت مي توان در جهت گسترش شور و اشتياق و حل تعارضات استفاده كرد. مهارت هاي خود آگاهي و خود مديريتي مربوط به حوزه فردي است اما مهارت هاي آگاهي اجتماعي و مديريت روابط به چگونگي برقراري رابطه با افراد و اجتماع بر مي گردد و بيشتر به توانايي افراد در حفظ صحيح روابط خود با ديگران مي پردازند (سپهریان آذر، 1385).

ويژگي هاي هوش هيجاني
وقايع زندگي را مي توان به دو دسته وقايع مهم (مانند ازدواج و مرگ افراد خانواده) و وقايع روزمره (همچون ملاقات يك دوست) تقسيم نموده هوش هيجاني از عامل هاي مهم در زندگي افراد بوده كه بر روي هر دسته از وقايع زندگي تأثير بسيار دارد. ويژگيهاي هوش هيجاني همچون درك، توصيف، فهم و مديريت احساس باعث مقابله‌ي كارآمد افراد با استرس هاي روزانه و وقايع مربوط و نيز اتفاقات مهم زندگي بوده و نتايجي همچون سلامت رواني، كيفيت مطلوب روابط، رضايت شغلي، رضايت تحصيلي و سلامت بدني را در پي خواهد داشت. بر اساس مطالب موجود در زمينه‌ي هوش هيجاني مي توان به دو رويكرد اشاره كرد:
رويكرد نخست، تحت عنوان رويكرد توانايي است كه توسط ماير (1999) مطرح گرديد. بر اساس اين ديدگاه هوش هيجاني شامل مجموعه‌اي از تواناييها مي باشد و بر اهميت اطلاعات عاطفي تأكيد دارد. منطق زير بنايي رويكرد توانايي اين است كه هيجان‌ها يا عواطف علامت هاي روابط هستند. اين رويكرد هوش هيجاني را شامل چهار توانايي مي داند:
1- توانايي هشياري عاطفي و هيجاني براي درك صحيح هيجانات: اين توانمندي، شناخت هيجانات در چهره ها، موسيقي و طرح ها را در بر مي گيرد.
2- توانايي كاربرد هيجانات، جهت بهبود تفكر شامل:
* ارتباط دادن دقيق هيجانات با احساسات ديگر
* كاربرد هيجانات در جهت تغيير ديدگاه ها
3- توانايي فهم هيجانات و معناي آنها شامل:
* توانايي تجزيه و تحليل و طبقه بندي احساسات و تشخيص ارتباط بين واژه‌ها (براي مثال احساساتي چون دوست داشتن و عشق هر يك در طبقه‌اي مجزا جا مي گيرند).
* قابليت درك تغييرات احتمالي از يك احساس به احساس ديگر.
* توانايي فهم احساسات مركب مانند احساس همزمان عشق و تنفر يا تركيبي از آنها همچون احترام به عنوان تركيبي از ترس و تعجب.
4- توانايي مديريت احساسات: كه در بردارنده توانايي شخص در مديريت احساسات خود و ديگران مي باشد (مایر، 1999).
دومين رويكرد، اصطلاحاً رويكرد تركيبي ناميده شده است (براي مثال بار– ان، 2001 : گلمن، 1998). اين رويكرد هوش هيجاني را به عنوان يك توانايي با صلاحيت هاي اجتماعي، صفات و رفتارها توصيف مي كند. رويكرد تركيبي مهارتهاي عاطفي، ارزشهاي اجتماعي و رفتارها را با هم تركيب مي كند (كوب  و ماير ، 2000، به نقل از جوانشير، 1383).

فهرست مطالب مبانی نظری پایان نامه هوش هیجانی (فصل 2) به شرح زیر می باشد:
تعاريف هوش هيجاني
2-1-1-2 كسب هوش هيجاني
2-1-1-3 ويژگي هاي هوش هيجاني
2-1-1-4 طبقه بندي بار - اُن
2-1-1-5 طبقه بندي گلمن
2-1-1-6 سير مطالعه‌ي هوش هيجاني
2-1-1-7 اندازه گيري هوش هيجاني
2-1-1-8 هوش هيجاني و بيماريهاي رواني
2-1-1-9 ابراز هيجان و پيامدهاي آن در قلمرو سلامت
2-1-1-10 يادگيري تنظيم هيجانات براي برخورداري از سلامت بهتر روان و بدن
2-1-1-11 افزايش هوش هيجاني
2-1-1-12 مدل هوش هيجاني ماير و سالووي
2-2 پیشینه ی پژوهش
2-2-1 پیشینه ی خارجی
2-2-2 پیشینه ی داخلی
منابع فارسی
منابع لاتین

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو)تعاريف هوش هيجاني دانلود مباني نظري هوش هیجانی مباني نظري ويژگي هاي هوش هيجاني فصل دوم پايان نامه ارشد اندازه گيري هوش هيجاني پيشينه نظري مدل های هوش هيجاني پيشينه پژوهش نظریه های هوش هیجانی پيشينه تحقيق هوش

مطالب مرتبط

مبانی نظری پایان نامه هوش هیجانی (فصل 2)


مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدل های مدیریت دانش (فصل دوم)

تحقیق بررسی عوامل موثر بر علاقه مندی دبیران مقطع ابتدایی در روی آوری به اقدام پژوهی

مقاله عوامل موثر در اشتغال و بیکاری در جامعه ايران

ادبیات نظری اختلال اضطراب اجتماعی (فصل دوم)

دانلود پرسشنامه رضایت زناشویی - فرم بلند انریچ

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و ریشه های صنعت بیمه (فصل 2)

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق بانکداری نوین و الکترونیکی (فصل دوم)

مبانی نظری و ابعاد اختلالات رفتاری (فصل 2)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت و انگیزش شغلی (فصل دوم)

خصوصي سازي و كاستي هاي سيستم مالي