ادبیات نظری و پیشینه تجربی پژوهش راهبردهای مفاهیم مهارتهای زندگی و هوش هیجانی (فصل 2 پایان نامه)

فایل مورد نظر در مورد ادبیات نظری و پیشینه تجربی پژوهش راهبردهای مفاهیم مهارتهای زندگی و هوش هیجانی (فصل 2 پایان نامه) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
ادبیات نظری و پیشینه تجربی پژوهش راهبردهای مفاهیم مهارتهای زندگی و هوش هیجانی (فصل 2 پایان نامه)

ادبیات-نظری-و-پیشینه-تجربی-پژوهش-راهبردهای-مفاهیم-مهارتهای-زندگی-و-هوش-هیجانی-(فصل-2-پایان-نامه)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم مهارتهای زندگی و هوش هیجانی(فصل دوم) در 46 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

مهارت چيست ؟
اصطلاح مهارت در معاني مختلفي به كار رفته است . وقتي گفته مي شود  كسي مهارت انجام كاري را دارد مثلا مهارت تايپ كردن ، اين بدين معني است كه او با آموزش و تمرين مي تواند به راحتي و به نحو احسن مطالب را تايپ نمايد . او كاربرد تمام كليد هاي ماشين تايپ را مي داند و به طرز صحيح از انگشتان خود استفاده مي كند ، او مي تواند بدون نگاه كردن به كليد هاي ماشين تايپ ، با سرعت مطالب را تايپ نمايد. ممكن است هر كسي بتواند  از يك دستگاه ماشين تايپ استفاده كند و مطالبي را تايپ نمايد . اگر مهارت تايپ كردن را نداشته باشد ، براي پيدا كردن كليد ها بايد كمي وقت صرف كرده تا حروف را پيدا كند و يا ممكن است فقط با يك انگشت جملات را تايپ كند . يعني ، حتي در صورت نداشتن مهارت لازم ، مي تواند مطالب را تايپ كند. اما فرق بين كسي كه مهارت تايپ كردن ندارد با كسي كه اين  مهارت را دارد اين است كه او مطالب را در حداقل زمان با كمترين غلط تايپ مي كند و لي فرد عامي  با حداكثر زمان و بيشترين غلط تايپ مي كند . داشتن مهارت در تمام زمينه ها مطرح است به عنوان مثال نجاري ، رانندگي ، آشپزي ، نقاشي ، مطالعه كردن و زمينه هاي ديگر در حقيقت مهارت يعني داشتن توانايي هاي لازم براي انجام صحيح يك كار .در برنامه آموزش مهارت هاي زندگي ، مهارت يعني : توانايي ايجاد روابط بين فردي مناسب و مؤثر، انجام مسووليت هاي اجتماعي ، انجام تصميم گيري هاي صحيح ، حل تعارض ها و كشمكش ها بدون توسل به اعمالي كه به خود يا ديگران صدمه مي زنند . به معني ديگر مهارت هاي زندگي ، مهارت هاي  شخصي و اجتماعي است كه هر فردي  بايد آنها را ياد بگيرد تا بتواند در مورد خود ، انسانهاي ديگر و كل اجتماع به طور مؤثر ، شايسته و مطمئن عمل نمايد  (سازمان بهزيستي كشور ، دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي معاونت امور فرهنگي و پيشگيري ، 1386 ) .

تعریف مهارتهای زندگی
سازمان جهانی بهداشت مهارتهای زندگی را چنین تعریف نموده است : توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاد .بطور کلی مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی ، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می گردند. مهارتهای زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی مبتلا به جامعه نظیر اعتیاد ، خشونت های خانگی و اجتماعی ، آزار کودکان ، خودکشی ، ایدز و موارد مشابه قابل استفاده است به طور کلی مهارتهای زندگی ابزاری قوی در دست متولیان سلامت روانی جامعه در جهت توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی – اجتماعی است. این مهارتها به افرادکمک می کنند تا مثبت عمل کرده، هم خودشان و هم جامعه را از آسیب های روانی – اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند(عيوضي،1383).

تاریخچه مهارتهای زندگی
آموزش مهارتهای زندگی در سال 1979 و با اقدامات آقای دکتر گیلبرت بوتوین  آغاز شد. وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارتهای زندگی برای دانش آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید. این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می داد که چگونه با استفاده از مهارتهای رفتار جرات مندانه ، تصمیم گیری و تفکر نقاد در مقابل وسوسه یا پیشنهاد سوء مصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحی یک برنامه واحد پیشگیری اولیه بود . مطالعات بعدی نشان داده آموزش مهارتهای زندگی در صورتی به نتایج مورد نظر ختم می شود که همه مهارتها به فرد آموخته شود. پژوهشها حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیه چندین نوع مواد مخدر از جمله سیگار موفق بوده است(سرابي،1378).

اهمیت مهارتهای زندگی
پژوهش های متعدد نشان داده اند که خودآگاهی ، عزت نفس واعتماد به نفس شاخص های اساسی توانمندی ها وضعف های هر انسان است. این سه ویژگی فرد را قادر می سازد که فرصت های زندگی اش رامغتنم شمرده برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد به خانواده و جامعه اش بیاندیشد ونگران مشکلاتی که در اطرافش وجود دارد باشد و به به چاره اندیشی بپردازد. مهارت های زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی فوق الذکر در آدم ها می توانند فرد وجامعه را در راه رسیدن به اهداف فوق کمک نمایند(عيوضي،1383).

مهارتهای اصلی زندگی
کارشناسان مهارتهای زندگی را در چندین سطح دسته بندی می کنند:
• سطح اول : مهارتهای پایه ای و اساسی روان شناختی و اجتماعی هستند این مهارتها به شدت متاثر از فرهنگ و ارزش های اجتماعی هستند نظیر خودآگاهی و همدلی .
• سطح دوم : مهارت هایی هستند که تنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند نظیر مذاکره ، رفتار جرات مندانه و حل تعارض .
• سطح سوم : مهارت های زندگی کاربردی هستند نظیر امتناع از سوء مصرف مواد .(كامكار،1380).
این مهارتها عبارتند از :
1- مهارت تصمیم گیری: در این مهارت افراد می آموزند که تصمیم گیری چیست و چه اهمیتی دارد آنها همچنین با انواع تصمیم گیری آشنا شده مراحل یک تصمیم گیری را گام به گام تمرین می کنند. دانشجویان همچنین با رابطه موجود میان تصمیم گیری و سایر مهارتهای زندگی از یک سو و رابطه تصمیم گیری با پیشگیری اولیه در بهداشت روانی از سوی دیگر آشنا می شوند. 2- مهارت حل مسئله : این مهارت عبارت است از تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبرو است شناسایی و بررسی راه حل های موجود و برگزیدن و اجرای راه حل مناسب و ارزیابی فرآیند حل مسئله بطوری که فرد دچار دغدغه و اضطراب نشود و از راه های غیر سالم برای حل مشکلات خویش استفاده نکند. 3- مهارت تفکر خلاق : توانایی تفکر خلاق یک مهارت سازنده و پایه برای نیل به سایر مهارت های مرتبط با اندیشیدن است. در این مهارت افراد فرا می گیرند که به شیوه های متفاوت بیاندیشند و از تجربه های متعارف و معمولی خویش فراتر رفته راه حل هایی را خلق نمایند که خاص و ویژه خودشان است. 4- مهارت تفکر نقاد : این مهارت عبارتست از توانایی تحلیل عینی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و شناسایی آثار نفوذی ارزش های اجتماعی ، همسانان و رسانه های گروهی بر رفتار فردی 5- توانایی برقراری ارتباط موثر : این مهارت به معنای ابزار احساسات ، نیازها و نقطه نظرهای فردی به صورت کلاسی و غیر کلاسی است. 6- مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی : مهارتی است جهت تعامل مثبت با افراد به ویژه اعضای خانواده در زندگی روزمره.(همان منبع).

تاریخچه هوش هیجانی
اولین بار در سال ۱۹۹۰ روانشناسیبه نام <سالوی>، اصطلاح هوش هیجانی را برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کار برد. در حقیقت این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است؛ به عبارتی عاملی است که به هنگام شکست، در شخص ایجاد انگیزه می کند و به واسطه داشتن مهارتهای اجتماعی بالا منجر به برقراری رابطه خوب با مردم می شود. تئوری هوش هیجانی دیدگاه جدیدی درباره پیش بینی عوامل موثر بر موفقیت و همچنین پیشگیری اولیه از اختلالات روانی فراهم می کند که تکمیل کننده علوم شناختی، علوم اعصاب و رشد کودک است. قابلیتهای هیجانی برای تدبیر ماهرانه روابط با دیگران بسیار حائز اهمیت است(گنجی،1377).

پيشينه پژوهش داخلي
    ـ در تحقيقي كه توسط رمضاني و عبد الهي(1380) در بررسي ارتباط هوش هيجاني با بروز و مهار خشم در دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي تربيت معلم تهران بر روي نمونه 100 نفري  از دانشجويان پسر اين دانشگاه انجام دادند، نتايج بررسي نشان داد ارتباط بين مؤلفه هاي هوش هيجاني با حالت خشم حاكي از رابطه منفي آنهاست ودريافتند كه ارتباط مستقيم و معني دار هوش هيجاني با مهار دروني و بيروني خشم بيانگر آن است كه افراد با هوش هيجاني بالا از عهده مهار هيجانهاي منفي خود بر مي آيند .
    ـ در تحقيقي كه توسط رحيمي در سال( 1389 ) تحت عنوان برسي وضعيت آموزش مهارت هاي زندگي بر سطح هوش هيجاني در بين دانش آموزان دبيرستاني انجام گرفت نتايج زير بدست آمد :
1)‌ بين ساعات آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس و ميزان هوش هيجاني دانش آموزان رابطه ي مثبت و مستقيمي بدست آمد .
2) دانش آموزاني كه كنترل خشم ديدند در روابط خود با ديگران بيشتر از روش هاي كارآمد استفاده كردند .و نمره ي مديريت رابطه ي آن ها افزايش يافت .
    ـ در پژوهشي ديگر كه توسط خانم ذبيحي در مشهد (1384) تحت عنوان رابطه ي شيوه هاي مقابله افراد با هوش هيجاني آنها در بين دانشجويان دانشگاه پيام نور به عمل آمد نتايج زير بدست آمد :
1) افرادي كه هوش هيجاني بالايي داشتند بيشتر از افرادي كه اين نمره را در حد پايين كسب كردند از شيوه هاي مقابله ي مسأله مدار استفاده مي كردند در مقابل افرادي كه نمره ي هوش هيجاني آن ها پايين بود بيشتر از روش مقابله ي هيجان مدار استفاده مي كردند .


فهرست مطالب ادبیات نظری و پیشینه تجربی پژوهش راهبردهای مفاهیم مهارتهای زندگی (فصل 2 پایان نامه) به شرح زیر می باشد:
كلياتي در باره ي مهارت هاي زندگي
مهارت چيست ؟
تعریف مهارتهای زندگی
تاریخچه مهارتهای زندگی
اهمیت مهارتهای زندگی
مهارتهای اصلی زندگی
خود آگاهی
مهارتهاي زندگي چيست؟
موارد كاربرد مهارت هاي زندگي
مهارت همدلي
همدلي چيست ؟
اجزاي همدلي
 توانايي همدلي در افراد
راه هاي رسيدن به همدلي
هدف از ايجاد همدلي
مهارت ارتباط بين فردي
طبيعت و خصوصيات ارتباط بين فردي
مهارتهاي مقابله اي
مفهوم مقابله
مهارت حل مسأله
هوش هیجانی یا عاطفی چیست؟
تعاریف مختلف برای هوش هیجانی
تاریخچه هوش هیجانی
هوش هيجاني از نظر گلمن
هوش هيجاني از نظر بار – آن
ویژگی افراد با هوش هیجانی بالا
چگونگی افزایش هوش هیجانی
سازگاری در اجتماع و هوش هیجانی
اهمیت هوش هیجانی
بهره هوش وهوش هیجانی
کاربردهای هوش هیجانی
هوش هیجانی درکار
هوش هیجانی درمدیریت
هوش هیجانی وتربیت فرزندان
هوش هیجانی و سلامت
هوش هیجانی وموفقیت شغلی
ارزیابی هوش هیجانی
هوش هیجانی پایین وبالا
چگونه می توانیم هوش هیجانی را افزایش دهیم؟
پيشينه تحقيق
پيشينه داخلي
پيشينه ي خارجي
منابع وماُخذ




چيزی که اين فایل را با بقیه فایل ها متمايز کرده است قابل ویرایش بودن و آماده پرينت بودن آن می باشد تا خريدار از خريد خود کاملا راضی باشد.

توضیحات: پرداخت توسط همه کارتهای عضو شتاب در درگاه بانک پاسارگاد امکان پذیر است. شما پس از خرید (مبانی نظری و پیشینه نظری پژوهش مفاهیم مهارتهای زندگی و هوش هیجانی(فصل دوم)) سریعآ لینک دانلود در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود کنید.

نکته: شما می توانید هرگونه سوال را با مسئول پژوهش نگین فایل در میان بگذارید
.
دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو)مهارتهای زندگی دانلود مباني نظري مهارتهای زندگی و هوش هیجانی مباني نظري مهارتهای زندگی چارچوب نظري هوش هیجانی پيشينه نظري ابعاد مهارتهای زندگی پيشينه پژوهش مفهوم مهارتهای زندگی پيشينه تحقيق نظریه های هوش هیجانی

مطالب مرتبط

ادبیات نظری و پیشینه تجربی پژوهش راهبردهای مفاهیم مهارتهای زندگی و هوش هیجانی (فصل 2 پایان نامه)


مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای آموزشی (فصل 2)

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی (فصل دوم)

مقدمه ای بر بازار و عملکردهای آن

مبانی نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم و عناصر خوشه های صنعتی (فصل دوم)

ادبیات نظری و پیشینه تعاریف و مفاهیم دانش ضمنی (فصل دوم)

تحقیق تاثير اشتغال مادران بر تحصيل كودكان

دانلود پرسشنامه استاندارد سبك های تصمیم گیری عمومی (GDMS) اسکات و بروس 1995

تحقیق بررسی تخمین تابع تقاضای بیمه درمان مکمل در استان های منتخب

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیکی (فصل دوم)

فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیق سیاست های توسعه صادرات